top of page
Writer's pictureRaluca Neagoe

Din fr. alternative, la foarte românescul AlternativA

Dat fiind că se apropie acea perioadă a anului în care marea majoritate a populației se regăsește într-o stare de shopping hysteria, cu Black Friday urmată de mult așteptata lună a cadourilor, am discutat cu Liviana Popa, fondatoarea Alege Alternativa, despre alegerile care nu te lasă cu un gust amar la finalul zilei. :)



În primul rând, cine este persoana (sau echipa) din spatele poveștii Alternativa și cum a pornit această inițiativă?


În spatele Alege Alternativa se află o echipă formată dintr-o singură persoană. Mă numesc Liviana Popa și sunt designer de profesie - cred că datorită acestor preocupări a și venit ideea de a face ceva creativ și util pentru business-urile #madeinRo. Îmi doream de mult timp să nu mai cumpăr haine de la Zara, Mango, h&m, dar îmi era foarte greu să găsesc aceleași produse realizate local, la noi, la fel de rapid și accesibil și cool.


Ideea pentru Alternativa a prins contur când mi-am dat seama că pot să îmbin statul pe Instagram și informația care îmi iese în cale în online cu skill-urile de designer, și să creez această bază de date pe care poate și-o doreau și alții.



Ce criterii ar trebui să întrunească un brand românesc pentru a fi promovat? Am văzut o mare diversitate de categorii, ceea ce e impresionant, dar cam care ar fi trăsătura comună a acestora, un must care le face să fie propuse mai departe oamenilor?


Trebuie să fie un brand gândit de români, care produce ceva în România. Sau să fie măcar un business creat de români care activează (și) pe piața din România, chiar dacă produsul nu este „asamblat” în țară; activitățile gen dropshipping nu se pun. Vreau să promovez meșteșugari, artizani și oameni creativi români. Iar românii, trebuie să recunosc, sunt foarte inventivi și pasionați de tot felul de lucruri - turism, modă, haine, mâncare, aventură, artă, vintage stuff.



Și-a lăsat în vreun fel pandemia amprenta, crezi, și asupra modului în care facem cumpărături, pe lângă faptul că marea majoritate s-a orientat către online? Ți se pare că am devenit mai aware, cumva, de faptul că avem cu toții un rol activ în a ajuta micile industrii să supraviețuiască?

Cred că pandemia ne-a ajutat să alegem altfel ce cumpărăm - și mai bine, și mai rău (mai impulsiv, pe FOMO). Cred că mulți dintre noi am simțit și o sete de viață din cauza tuturor limitărilor impuse în 2020. Nu știu cât awareness a existat/există în tot fenomenul acesta cauzat de pandemie, dar cred că mulți am simțit solidaritate, că vrem să susținem localuri, cafenele, oameni creativi, din simpla dorință de a-i vedea acolo și la anul.


Mai cred și că am scrollat toți mai mult – viața s-a mutat în online și ne-a ajutat algoritmul să descoperim tot felul de lucruri noi și interesante – ca Alege Alternativa (wink).



Nu pot decât să mă amuz când observ că site-uri precum H&M, Reserved, etc. propun „alternative” conscious, practic pledând pentru sustenabilitate cu câteva articole de haine la un preț colosal; și nu pot să nu mă gândesc că grija pentru mediu e încă tratată de către corporații ca un trend – practic, trebuie să-ți permiți să fii sustenabil, și totul se rezumă la ceea ce e afișat, care e menit să fie inspirațional. Ce părere ai despre acest lucru?


Ce fac brandurile enumerate mai sus se numește greenwashing și nu e nimic mai mult decât marketing pe trend, schimbări/acțiuni zero. Există enorm de multă informație despre acest subiect online, mai ales despre h&m și gogonelele pe care servesc publicului. Este un subiect complex, nu vorbim doar despre faptul că se produc niște cantități imense de cârpe menite să se demodeze în 10 minute. Vorbim și despre încălcarea drepturilor omului, condițiile mizere în care lucrează oamenii care produc acele haine, cantitățile enorme de chimicale și apă care sunt folosite pentru a produce niste lucruri pe care într-un an le arunci. E aiurea, nu conscious.


E o vorbă faimoasă pe net – cea mai sustenabilă haină pe care o poți alege este cea pe care o ai deja în dulap. Dar despre asta nu este profitabil să se vorbească. Ma amuză când văd influenceri de la noi care vorbesc despre sustenabilitate și protejarea mediului înconjurător azi, iar mâine fac reclamă la noua colecție h&m.


Cred că trebuie să alegem și noi responsabil, ce și cum consumăm; dar mai important, trebuie să tragem colectiv la răspundere companiile, sursa acestor nereguli. Degeaba ne abținem noi de la x și y dacă nu suntem în număr mare, iar abținerea în masă este greu de atins. Dar să trimiți 100 de mailuri în care să intrebi customer service-ul de ce ți-a venit iar pachetul în 10 pungi de plastic, să reclami și să ceri să facă o treabă mai bună...este fezabil.


Ca pentru încheiere, la ce se mai pot aștepta cei care aleg alternativa în continuare? Presupun că va continua extinderea și parteneriatele cu branduri locale pentru a le spori vizibilitatea, ceea ce e cât se poate de nobil, dar ce alte noutăți vor exista în plan intern?


Surprize, surprize.


Idei am multe, timpul să vedem ce îmi va permite să fac. Mi-ar plăcea mult să creez o serie de reviews pentru produsele românești pe care am ales să le folosesc eu, dintr-o perspectivă pragmatică. Mi se pare că ducem lipsă de așa ceva, avem doar multe păreri superficiale afișate în online.


În general, îmi doresc să creez ce îmi lipsește, ce mi-ar plăcea să văd, în speranța că va ajuta și pe altcineva informația.




Mulțumirile mele Livianei pentru transparență și pentru timpul acordat. Voi lăsa acest interviu să-mi fie îngerașul de pe umărul drept în lunile viitoare (pentru că chiar și cei mai puternici soldați cad pradă consumerismului din când în când).


61 views0 comments

Comments


Thanks for submitting!

bottom of page