top of page

Interventii in spatiul public ale unui artist „cu de toate”. Lucian Sandu Milea

Updated: Apr 18, 2022

Lucian Sandu-Milea a absolvit Facultatea de Arhitectură în cadrul UAUIM, iar în prezent activează ca artist în diferite medii (street-art, ilustrație, grafică 3D), fiind totodată arhitect și organizator de evenimente culturale în calitate de membru fondator al proiectului Carol 53.


În cadrul discuției noastre, Lucian mi-a împărtășit ideile sale referitoare la (in)estetica Bucureștiului, povestea parcursului său artistic până în prezent și câteva perspective de dezvoltare. Mai multe despre proiectele lui Lucian, aici.



Ce ți-a dat arhitectura și ce ți-a luat (pe lângă ore de somn)? În ce fel crezi că a contribuit educația formală primită la parcursul tău artistic până în prezent?


Arhitectura în sine, pentru un creativ, este un mediu fascinant. Din facultate am rămas cu o amintire plăcută în privința atelierelor lui Dorin Ștefan, în rest... destul de multă tristețe și timp irosit. Din punctul meu de vedere, Universitatea Ion Mincu este un institut care are nevoie de o reformă radicală în administrație și în întregul ei program educațional. Sunt și asistenți și profesori tineri care pot deveni o speranță pentru viitorul universității, dar din nefercire mulți dintre ei sunt modelați după aceași matrice că predecesorii lor. Cred că există o ruptură între practica profesională reală, cu proiecte, beneficiari și autorizații de construcție, și ceea ce se întâmplă în facultatea de arhitectură; încă nu văd niciun interes concret din ambele părți pentru o mai bună legătură între aceste două moduri de a practica/exersa arhitectura.


„Ascensiune”, mural realizat pentru Colegiul Național ”Emil Racoviță” din Iași, iunie 2021, alături de Toma Ana Cristina. Credits: Lucian Sandu Milea

Cred că educația mea instituțională a contribuit mai puțin la formarea mea în comparație cu ceea ce am studiat autodidact, prin călătoriile și diversele medii pe care le-am experimentat, tenologiile pe care încă le explorez, alături de lectura de specialitate. Mă consider încă într-un proces de asimilare de cunoștințe, și e foarte probabil ca acest proces să se mențină pe tot parcusul activității mele in domeniul creativ.



Personal, mă încearcă o migrenă de câte ori văd fațade de clădiri istorice prost restaurate, dar sunt curioasă ce ai spune tu că-i lipsește Bucureștiului, din punct de vedere urbanistic?


O strategie. Bucureștiul are o mare lipsă de strategie, dar o și mai mare lipsă de oameni competenți în funcțiile capabile să direcționeze viitorul orașului. În mare parte, sunt oameni corupți ori care preiau diverse discursuri în interesul avansării într-o poziție de putere. Inițiativele oamenilor onești nu sunt susținute, iar pentru ei administrația rămâne, din nefericire, o zonă inaccesibilă. În plus, în București s-a format și un conglomerat de ONG-uri care, din păcate, au cam aceași poziționare față de dezvoltarea orașului și dezvoltă diverse discursuri în spatele cărora, de fapt, se derulează interese financiare și de ascesiune la putere.


Un alt aspect trist pentru București este sărăcia culturală a dezvoltatorilor imobiliari, care nu reușesc să vadă creativitatea că resursă pentru investițiile lor. Astfel, în București apar tot mai multe clădiri noi în zone centrale care se pot poziționa, cel mult, la periferia arhitecturii contemporane existentă în prezent în lume. În rezumat, oamenii incompetenți și corupți, alături de ONG-uri cu false intenții și dezvoltatori complet lipsiți de viziune și prea puțin interesați de cultură sunt, practic, cei care au modelat Bucureștiul în ultimii ani - și cred, din păcate, că vor face asta și în viitorul apropiat.


Partea bună este că tot în București s-a dezvoltat o rețea de mici insulițe de inițiative și cultură autentică, care se pot poziționa alături de inițiative similare din alte țări dezvoltate, dar care duc din păcate o luptă continuă pentru supraviețuire, și de multe ori sunt sufocate exact de cei care se poziționează în funcții-cheie pentru dezvoltarea Bucureștiului.